Nu växlar Motala AIF CK upp sin satsning och startar ett UCI Continental Team, Motala AIF Serneke Allebike som kommer att vara namnet på det herrlag som har som målsättning att tävla både i Sverige och Europa under 2022. Laget kommer att bestå av elva cyklister med Lars Wahlqvist och Mats Harring som sportchefer.
Motala AIF CK startade redan 2015 en satsning på framtiden med de juniorcyklister man då hade i klubben, och 2017 hade man långt framskridna planer på att starta ett UCI Continental-lag framöver, då fanns inte riktigt de rätta förutsättningarna för att ta steget ut i Europa så istället satsade man på ett starkt nationellt lag vilket renderat i SM-guld alla fyra åren sedan dess, två i linjelopp, två i kortbane-SM och två i tempolopp, dessutom har det blivit lagguld i de två senaste tempo-SM.
– Mats Harring och jag pratade i somras om att ta det lag vi har vidare och att starta ett continentallag, berättar Lars Wahlqvist.
– Vi vill ge de duktiga cyklister vi har en chans att ta sig vidare och så som vi ser det är enda chansen då att starta ett continentallag och genom det komma ut på tävlingar tidigt på våren i Europa för att få chansen till de stora tävlingarna under säsongen, säger Mats Harring.
– Under U6 i Tidaholm i juli började vi skissa på planen och presenterade den sedan för styrelsen, sponsorer och tänkta samarbetspartner, under resans gång så har vi känt ett stort stöd dels från både klubben och Vätternrundan samt Serneke, ett byggföretag med stort intresse att stötta svensk idrott, och den svenska cykeltillverkaren Allebike, utan deras stöd hade vi inte rott detta i hamn.
Lagen inom den internationella tävlingsverksamheten inom UCI, internationella cykelförbundet, är uppdelat i tre divisioner där det högsta är UCI World Tour, de lag med proffscyklister och betald personal som alltid är garanterade platser i de stora cykelloppen. Sedan kommer kategorin UCI Pro Continental där personal och cyklister har en lön från laget men lagen är mindre än World Tour-lagen. Och i den lägsta kategorin där Motala AIF Serneke Allebike hamnar, UCI Continental är där de mindre lagen finns, och många av dessa drivs mer på ideell basis med en betydligt lägre budget än de två övre kategorierna av lag. Personal och cyklister ska dock vara kontrakterade och registrerade hos UCI vilket innebär en hel del administration.
– Mycket papper är det, det mesta av det har Lars tillsammans med Christer Leander tagit, ett stort och viktigt jobb, säger Mats.
– Ja, det är helt ett ideellt arbete, man märker att vi är små i jämförelse med många andra lag så det har varit en hel del att göra som man inte är van vid, flikar Christer Leander in.
Christer kommer att fungera som Team Manager och vara länken mellan laget och klubben och berättar att man haft ett stort stöd av både Motala AIF Idrottsallians och Vätternrundan i arbetet med att skapa detta lag.
– Dessutom har vi fått med Motala Kommun ”på tåget”, vi har skrivit samarbetsavtal med kommunen vilket vi är väldigt glada för, berättar Christer.
Om det kommande året och de tävlingar som laget kommer tävla i är de båda sportcheferna väldigt nöjda.
– Så här på slutet av året och planeringen måste jag säga att vi fått till ett väldigt bra tävlingsprogram utefter de förutsättningar och budget vi har, säger Mats och Lars.
– Vi börjar i Kroatien i mars och sedan blir det tävlingar i både Sverige och våra nordiska grannländer med några svängar ut i övriga Europa.
Laget kommer att bestå dels av ett antal cyklister som tävlat i klubblaget under 2021, bröderna Jonathan och Jacob Ahlsson, Lukas Vernersson, Niklas Jagerstål och Samuel Lord. Anton Dahlblom gjorde ett inhopp under U6 i Tidaholm 2021 och kommer nu att köra på fulltid i Motala AIF Serneke Allebike. Linus Eriksson Kvist kommer tillbaka till Motala efter att under 2021 tävlat för danska Team IBT – BH Carl Ras. Helt nya cyklister är Richard Larsén, Hugo Lennartsson, Filip Mård och Edvin Lovidius. Ansvariga ledare är sportcheferna Lars Wahlqvist och Mats Harring, mekaniker Jörgen Jangvik och Team Manager Christer Leander.